Wie denkt dat het gebruik van abonnementen op zijn retour is, heeft het mis.

Richard van Eck, Relatiemanager VCN, is een warm pleitbezorger van het abonnementensysteem. Hij vindt het een uitstekende aanvulling op het bestaande verdienmodel.

Even voorstellen: Richard van Eck is 43 jaar oud en woonachtig in het Gelderse Duiven. Hij is niet getrouwd, maar woont al ruim 25 jaar samen met Sabine. Zij hebben twee kinderen en een labrador. In zijn vrije tijd doet Richard aan handbal en gaat hij, zo zegt hij zelf, zo vaak mogelijk met zijn gezin op vakantie.

Intermediairs in het midden en zuiden van het land, zullen hem ongetwijfeld kennen omdat hij hen als relatiemanager van VCN regelmatig bezoekt. In die rol doet Richard al het mogelijke wat de relatie tussen VCN en de intermediairs versterkt. Eén van zijn aandachtspunten is het abonnementensysteem dat veel van zijn klanten toepassen. Wie denkt dat het gebruik van abonnementen op zijn retour is – nu het provisieverbod definitief van de baan is- heeft het fout.

Steeds populairder

Richard licht dit toe: “Jarenlang heeft een provisieverbod op schadeverzekeringen boven de markt gehangen, maar het is er nooit van gekomen. Toch was dat aanleiding voor veel adviseurs om hun verdienmodel kritisch tegen het licht te houden. Een aantal van hen heeft gekozen voor een alternatief in de vorm van een abonnementensysteem. Dat systeem heeft enkele voordelen ten opzichte van het werken met provisie. Dit is de reden dat intermediairs momenteel de omschakeling maken van provisie naar abonnement.”

VEA, het extranet van VCN, maakt het voor intermediairs mogelijk om te variëren met de provisie; dankzij de provisieschuif. Je kunt de provisieschuif uiteraard ook op nul zetten en hem vervangen door een abonnement. Bij zo’n abonnement betaalt de klant dan voor de dienstverlening en geen percentage van de premie.

Transparantie

“Het wordt inzichtelijk voor de verzekerde, wat hij betaalt aan verzekeringspremie en wat opgaat aan dienstverlening”, legt Richard uit. “Daarmee maak je de kosten transparant en dat past helemaal bij deze tijd. Kosteninzichtelijkheid is een belangrijk onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als intermediair win je op deze manier ook het vertrouwen bij de klant. En dat is in onze branche een belangrijk element!”, zegt Richard vol overtuiging. “De adviseur bepaalt zelf hoe het abonnement voor de klant eruit ziet. Daarmee kan hij inspelen op specifieke behoeften van de klant en daar verschillende tarieven voor bepalen.”

Workshop Abonnementen

Overweeg jij als intermediair om met abonnementen te gaan werken, dan is het goed om te weten dat wij binnenkort een workshop Abonnementen gaan organiseren. In verband met de maatregelen die er genomen moeten worden door het coronavirus, hebben we besloten de datum van deze workshop uit te stellen. Maar heb je interesse om hier aan deel te nemen of om alvast meer informatie te krijgen over dit onderwerp, neem dan gerust contact op met de afdeling Commercieel via commercieel@vcn.nl.

Benieuwd wat VCN voor jouw kantoor kan betekenen?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in 
om te kijken wat de mogelijkheden zijn.