Dennis, onze productspecialist Motorijtuigen bij de afdeling Acceptatie Particulier, vertelt je deze keer alles over de diverse beveiligingssystemen en hoe jij als adviseur daarmee jouw klanten nog beter kunt informeren en helpen bij de juiste keuze.
“Steeds vaker krijgen we te maken met beveiligingseisen op motorrijtuigen bij het afsluiten van een Personenautoverzekering. Daarom wil ik je in dit artikel meenemen in de verschillende alarmklassen en hoe experts met jouw klanten kunnen meedenken over een passende oplossing.”
Verschillen in soorten beveiliging
Bij de beveiligingseisen hebben we de volgende klassen: 1, 2, 3, 4, 5 en ‘TV’. We leggen de verschillen kort aan je uit:
• Klasse 1: Startonderbreker
• Klasse 2: Alarmsysteem met akoestische en optische signalen dat afgaat wanneer de motorkap, deuren en/of de kofferbak opengebroken wordt.
• Klasse 3: Alarmsysteem met hellingshoekdetectie. Treed in werking wanneer de hellingshoek van de auto veranderd. Zoals bij het optillen van het voertuig.
• Klasse 4: Voertuigvolgsysteem
• Klasse 5: Voertuigvolgsysteem
• TV: Terugvindsysteem
Dennis licht bovenstaande toe: “Een veel voorkomende aanname is dat als een klant klasse 4 heeft, dit ‘hoger’ is dan klasse 3 en als beveiliging genoeg is voor de auto. Echter is het zo dat klasses 1, 2 en 3 voorkómen dat een auto gestolen wordt. Waar klasse 4, 5 en een TV systemen zijn, die ervoor zorgen dat het voertuig teruggevonden kan worden.
Klasse 4 en 5 lijken veel op elkaar, maar de manier waarop ze werken is anders. Klasse 4 kan in werking gezet worden wanneer je ziet dat je auto gestolen is. Klasse 5 treedt automatisch in werking wanneer de hellingshoek van de auto verandert. Een klasse 5 werkt dus altijd in combinatie met een klasse 3 alarmsysteem.
Mocht een klant vragen hebben welk systeem het beste ingebouwd kan worden, dan zou ik altijd adviseren om de offerte in PDF naar de klant te sturen. Jouw klant kan deze dan meenemen naar een inbouwexpert zoals LoJack of Fleetaccess. Zij kunnen aan de hand van de beveiligingsclausule uit de offerte met jouw klant meedenken over een passende oplossing.”
Denk vooruit in je advies
Als jij jouw klant goed wilt adviseren, is het ook van belang om verder te kijken dan de huidige situatie. Op die manier hoeft jouw klant over een aantal jaren geen extra kosten te maken.
Heeft jouw klant de keuze om alarmklasse 4 of alarmklasse 5 in te bouwen, dan zal in de praktijk door de inbouwexpert vaak geadviseerd worden om klasse 4 in te bouwen. Dit omdat het scheelt in kosten, en de werking (bijna) identiek is.
Het inbouwen van een klasse 5 voertuigvolgsysteem (waarbij dus ook een klasse 3 beveiligingssysteem aanwezig is), is in sommige gevallen op de langere termijn de betere keuze. Je ziet namelijk vaak dat, wanneer het voertuig ouder wordt, de beveiligings-eis afgezwakt wordt naar klasse 3. Wanneer jouw klant in eerste instantie kiest voor een klasse 5 voertuigvolgsysteem, hoeven er geen extra kosten gemaakt te worden om later te kunnen voldoen aan de alarmeis klasse 3, wanneer de auto wat ouder is. Heeft de klant echter bij aanschaf van de auto gekozen voor de optie klasse 4, dan moet klasse 3 alsnog ingebouwd worden. Wat dan weer extra kosten met zich meebrengt.
Als laatste licht Dennis toe: “Alarmeisen worden nooit op bestaande polissen aangepast. Daarom is het altijd aan te raden om ook de huidige situatie van beveiliging (auto en clausule polis) mee te nemen in je adviesgesprek met de klant. Het kan gebeuren dat de huidige beveiliging van de auto of de situatie van de polis vraagt om een nieuwe offerte.”