Gode, productspecialist Brand bij de afdeling Acceptatie Particulier, neemt je in dit artikel mee in het tijdig en volledig doorgeven van verbouwingen en leegstand. Gode geeft aan: “We zien in de praktijk dat in aanvragen niet altijd de volledige informatie wordt opgegeven. Vaak krijgen wij achteraf pas signalen dat er verbouwd wordt of dat een woning langere tijd leegstaat. Toch is het echt noodzakelijk dat we dit weten. Ik ga je uitleggen waarom.”
Het belang van doorgeven van verbouwing en/of leegstand
“Wat we de laatste tijd zien, is dat verbouwingen vaak langer duren dan vooraf is opgegeven en dat de aard van de werkzaamheden soms veel ingrijpender blijkt dan we in de aanvraag hebben vernomen.
Dat brengt twee risico’s met zich mee:
1. Acceptatierisico: als wij niet weten wat er precies gebeurt, kunnen we niet goed beoordelen of het risico nog past binnen de polisvoorwaarden en acceptatierichtlijnen.
2. Schaderisico: tijdens een verbouwing of bij leegstand zijn de risico’s op brand, waterschade, diefstal en vandalisme aanzienlijk groter. Denk aan losliggende elektra, brandgevaar door laswerkzaamheden, openstaande ramen of deuren waardoor onbevoegden binnen kunnen komen, enzovoort.
Als er iets misgaat en er blijkt sprake te zijn van een niet opgegeven verbouwing of leegstand, kan dit grote gevolgen hebben voor de dekking. Dat willen we uiteraard voorkomen voor zowel jouw klant als voor de verzekeraar.”
Maar eerst terug naar de basis, wat verstaan we onder verbouwing en leegstand?
Er is sprake van verbouwing, als er ingrijpende werkzaamheden plaatsvinden die de constructie, installaties of brandveiligheid beïnvloeden. Denk aan het verwijderen van binnenmuren, vervangen van elektra, vernieuwen van het dak of het plaatsen van een uitbouw.
Bij leegstand is een woning langer dan een bepaalde periode niet bewoond is, meestal langer dan 2 maanden. Ook als er wel meubels staan maar niemand er daadwerkelijk verblijft, kan dit als leegstand worden gezien.
We hanteren vaste termijnen en richtlijnen hiervoor. Bij lopende verzekeringen kijken we altijd of deze situatie nog past binnen de dekking. Soms is er wat ruimte om in overleg met de maatschappij een oplossing te zoeken, maar in principe geldt: als wij het niet weten, kunnen wij het risico niet goed inschatten.
Gode gaat verder: “Het blijft dus belangrijk om leegstand en/of verbouwing door te geven.
Leegstand en verbouwingen brengen doorgaans een verhoogd risico met zich mee, bijvoorbeeld op inbraak, vandalisme of schade door werkzaamheden. Ook al zijn de voorwaarden duidelijk over dekking, wij moeten vooraf toetsen of het risico acceptabel is en onder welke condities. We hebben met elkaar de verantwoordelijkheid dat we ervoor zorgen dat de verzekering aansluit op de feitelijke situatie. Door een melding vast te leggen, is er achteraf geen discussie of er sprake was van onjuist verstrekte informatie. Dit geeft ook de verzekerde meer zekerheid.”
Het kan zijn dat er sprake is van een korte periode tussen de sleuteloverdracht en bewoning. In dat geval leidt de melding doorgaans niet tot aanpassing van dekking of premie, maar helpt het ons wel om de aanvraag correct te verwerken. En het voorkomt dat er later discussie ontstaat bij schade.
Waarom we altijd om een einddatum en toelichting vragen
Bij het opgeven van verbouwing of leegstand vragen we altijd om een verwachte einddatum en een korte toelichting op de werkzaamheden.
Dat doen we niet om het moeilijk te maken, maar om twee redenen:
1. We kunnen zo toetsen of de termijn en de werkzaamheden passen binnen onze acceptatierichtlijnen.
2. Als de verbouwing of leegstand voorbij is, kunnen we deze aantekening ook weer van de polis verwijderen. Zo houden we het dossier actueel en overzichtelijk.
Gevolgen van niet of onjuist opgeven
“Niet melden van verbouwing of leegstand kan worden gezien als het verzwijgen van een risicowijziging”, vult Gode aan. “Dat kan gevolgen hebben. De dekking kan worden beperkt of zelfs komen te vervallen bij schade. In het ergste geval kan de verzekering worden opgezegd. Daarnaast is het voor ons onmogelijk om de juiste premie en voorwaarden toe te passen als we de situatie niet kennen.
Kortom: het tijdig en volledig melden is essentieel. Zo voorkomen we samen vervelende verrassingen achteraf voor jouw klanten én voor ons.”