caravan verzekeren

Caravanverzekering: alle informatie op een rij

Gerdien, Acceptant op de afdeling Particulier, vertelt je in dit artikel meer over het verzekeren van een caravan en tips die je kunt gebruiken als je op vakantie gaat. 

“Met het vakantieseizoen weer voor de deur, krijgen we op dit moment steeds meer vragen over caravanverzekeringen, schade en onderhoud. Met dit artikel zet ik graag alles voor je op een rij, zodat jij jouw klanten goed kunt informeren”, begint Gerdien. 

Is een caravanverzekering verplicht?
“Dit is één van de meest voorkomende vragen. En het antwoord is nee. Ik licht het graag toe. Ben je namelijk onderweg, dan is de aansprakelijkheid geregeld via de verplichte WA verzekering van het trekkende voertuig, vaak een personenauto. Als de caravan is losgekoppeld, dan is schade -die de caravan toebrengt aan anderen- verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering. Bijvoorbeeld wanneer je de caravan op de camping duwt of met de mover tegen de kampeerauto van de buurman, dan valt de schade van de buurman onder jouw particuliere aansprakelijkheidsverzekering.”

In bovenstaande voorbeelden met bijbehorende verzekeringen is de schade aan jouw caravan dus niet verzekerd. Het is de afweging van de caravan-eigenaar of hij/zij bij eventuele schade deze zelf wil betalen of hier een verzekering voor af wil sluiten. 

Gerdien vervolgt: “De keuze voor een caravanverzekering zal ook afhankelijk zijn van de huidige waarde van de caravan. We zien steeds meer jongeren (tot 25 jaar) vaak een oudere caravan met een lagere dagwaarde aanschaffen. Aan de andere kant worden nieuwe caravans steeds exclusiever, met hogere waardes van € 35.000,- en meer.”

Afwegingen voor de klant
Kiest de klant voor een caravanverzekering, dan zijn er nog een aantal belangrijke onderdelen waar je goed op moet letten in het adviestraject. Bespreek deze uitgebreid met de klant;

  • De gewenste aanvullende dekkingen
  • Het gebruik (particulier, verhuur of deelbezit)
  • De gewenste aanschafwaarde garantie of nieuwwaardetermijn 
  • Wordt er gebruik gemaakt van stalling (al dan niet in het buitenland) 
  • De preventie-eisen 

Zorg en onderhoud aan de caravan
Als laatste deelt Gerdien nog een belangrijke tip. “Bespreek ook uitgebreid wat de verzekeraar van jouw klant verwacht. Een schade die te wijten is aan onvoldoende zorg, wordt namelijk vaak niet vergoed. Een voorbeeld wat vaak voorkomt is het niet tijdig vervangen van de banden. In sommige voorwaarden wordt een periode aangehouden van uiterlijk 10 jaar, waarna de banden vervangen moeten worden. Een lekke band kan voor grote schade aan de caravan zorgen. Ook al is de APK keuring niet verplicht voor caravans, het is heel belangrijk dat jouw klant regelmatig zijn caravan laat controleren.”

En als deze onderdelen allemaal in orde zijn, kan de vakantie met een gerust gevoel beginnen!

Benieuwd wat VCN voor jouw kantoor kan betekenen?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in 
om te kijken wat de mogelijkheden zijn.