provisietransparantie middelen

Actieve provisietransparantie: Wat is de rol van een serviceprovider hierin?

Het Ministerie van Financiën heeft het oordeel geveld over provisietransparantie. Vanaf 1 juli 2024 wordt het verplicht om de provisie aan de consument te communiceren. Deze verplichting is enkel van toepassing op nieuwe af te sluiten producten en niet op (aanpassingen en verhogingen van) bestaande overeenkomsten.

Provisietransparantie is een onderwerp dat veel stof doet opwaaien in de financiële wereld. Ongeacht de meningen hierover, is het van essentieel belang dat we er samen voor zorgen dat consumenten weloverwogen keuzes maken die niet uitsluitend gebaseerd zijn op prijs. Bij VCN hebben we proactief gekeken naar diverse manieren om hierop te anticiperen. 

We realiseren ons de essentie van onze rol als onafhankelijke serviceprovider. Na het peilen van behoeften tijdens ronde tafelsessies en klantpanels, waarin collega-adviseurs participeerden, hebben we vastgesteld dat er specifieke aandacht nodig is op twee gebieden: communicatie en proces.

Ondersteuning in communicatie
Met deze uitkomst is het nog belangrijker dat consumenten inzicht krijgen in wat de toegevoegde waarde is van persoonlijk advies en welke prestaties jij als adviseur levert in ruil voor deze vergoeding. Daarom heeft VCN communicatiemiddelen ontwikkeld om jou te helpen bij het versterken van de communicatie naar je klanten. 

We willen de consument ervan overtuigen dat het regelen van verzekeringen verder gaat dan online je situatie in kaart brengen en kiezen voor de beste (lees: goedkoopste) verzekering. Het vereist kennis, specialisme, begrip van voorwaarden en wetgeving en 24/7 paraatheid, vooral in geval van schade. Dit vormt precies de toegevoegde waarde van jou als adviseur die we laten zien via diverse communicatiemiddelen zoals infographics en social media content met visuals. Op onze Marketingboulevard kunnen deze communicatiemiddelen gepersonaliseerd worden met je eigen logo en kantoorinformatie, waardoor je als adviseur je merkbekendheid vergroot en klantrelaties versterkt. Wil je graag toegang tot onze Marketingboulevard of meer informatie hierover, dan kun je contact opnemen met de afdeling Commercie via commercieel@vcn.nl.

Afbeelding met tekenfilm, clipart, Menselijk gezicht

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ondersteuning in het proces
VCN ondersteunt adviseurs met een eigen platform (VEA), waardoor het eenvoudig is om in de offerte fase aan te geven wat de vergoedingen zijn en kun je zelf vergoedingen (abonnementen, provisieschuif) in richten. Dit doen we op een transparante manier die ook goed voelt voor de adviseur zelf. Onze Klantpanels spelen hierbij een cruciale rol door input en feedback te bieden op onze werkwijzen.

Kortom bij VCN hebben we niet gewacht op de uitkomst van de discussies over provisietransparantie. We zijn actief aan de slag gegaan om jou als adviseur te ondersteunen bij het helder communiceren van jouw toegevoegde waarde naar de consument. Voor ons is ‘Samen Ondernemen’ meer dan een pay-off; het is een belofte aan onze adviseurs.

Benieuwd wat VCN voor jouw kantoor kan betekenen?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in 
om te kijken wat de mogelijkheden zijn.