In een uitgebreid interview met Infinance delen Michiel van der Linde en Dennis Kooren wat ons als familiebedrijf uniek maakt: de oprechte toewijding aan onze relaties, de kracht van mensenwerk en het blijven investeren in slimme innovaties zoals de Hypotheek AI Assistent en de totaaloplossing VCN Partner.
Een primeur: VCN Hypotheken wint dit jaar voor de eerste keer de Gouden Lotus Award Serviceprovider. Wat is het geheim?
“We zijn een echt familiebedrijf dat investeert in de langetermijnrelatie met onze klanten en dat laat zien dat advies, juist in een digitaliserende wereld, mensenwerk blijft.”
Directeur VCN Hypotheken Michiel van der Linde is in zijn eigen woorden ‘apetrots’ als de award aan hem en Dennis Kooren (directeur van VCN Groep) wordt uitgereikt. “Het voelt als een waardering van onze klanten voor wat we doen”, aldus Van der Linde. “Ook bij mijn collega’s heb ik oprechte blijdschap gezien. Tegelijkertijd zie ik het als een aansporing om daarmee door te gaan.”
Voor Van der Linde persoonlijk is de award een extra opsteker, aangezien hij nog betrekkelijk kort aan het roer staat bij VCN Hypotheken. Ruim een jaar geleden was hij nog actief betrokken bij het begeleiden van de overname van zijn vorige werkgever FlexFront door Romeo Groep.
“Voor mij was die overname tegelijkertijd een bezinningsmoment in mijn carrière. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om per augustus 2024 naar de Veldsink Groep te gaan, waar VCN onder valt. Het is een echt familiebedrijf dat de onderneming gezond wil doorgeven aan de volgende generatie. Er wordt daarom vooral geïnvesteerd in de langetermijnrelatie met klanten. Dat past heel goed bij mij.
Tegelijkertijd zie ik een voor mij vertrouwde mentaliteit bij de medewerkers VCN Hypotheken: we gaan allemaal tot het gaatje om de woondoelen van onze klanten te realiseren. En tot slot staat VCN in de markt bekend als een kennisinstituut waar medewerkers met verstand van zaken een sparringpartner vormen voor het intermediair. Ik zag het dus als een uitdaging om dit bedrijf verder te begeleiden in de groeifase en het bestaande succes uit te bouwen.”
De positieve connotaties die Van der Linde heeft bij VCN worden ook opgemerkt door het intermediair in het Gouden Lotus-onderzoek. Wat hen vooral aanspreekt, is de combinatie van deskundigheid, snelheid en een breed aanbod (er wordt toegang geboden tot nagenoeg alle hypotheekverstrekkers, en het aantal volmachten wordt continu uitgebreid). VCN is volgens veel adviseurs een partij die actief meedenkt, ondersteunt en zich inzet voor échte service.
Klantvriendelijk in drukke tijden
Net als de rest van de hypotheekmarkt heeft VCN Hypotheken de afgelopen jaren extreem drukke periodes te verwerken gekregen. Een extra uitdaging daarbij was dat het midoffice-systeem tussentijds gewisseld werd. “Dit is allemaal goed opgepakt door onze medewerkers en onze organisatie staat nu als een huis”, aldus Van der Linde. “We hebben geïnvesteerd in voldoende personeel, waardoor we snelheid én kwaliteit op dossierniveau kunnen blijven bieden. Mede daardoor zitten we sinds begin vorig jaar consequent op dagverwerking. Dat is uniek in de markt.” Inmiddels heeft VCN Hypotheken te maken met een gestage groeilijn, zowel in het aantal samenwerkende advieskantoren als het aantal hypotheekaanvragen. Ook in deze drukke tijden blijft VCN, dankzij de investering in het personeel, snel en klantvriendelijk handelen: de klantwaardering krijgt gemiddeld een 8,5.
Investeren in kennisoverdracht
Samen met Blinqx heeft VCN geïnvesteerd in een nieuwe bemiddelomgeving. In het onderzoek wordt door sommige adviseurs opgemerkt dat dit werkplatform wat minder prettig werkt dan dat van sommige andere partijen, al doet dat volgens velen niets af aan de kwaliteit van de dienstverlening. Van der Linde is in de kern erg blij met de omgeving: “Het is het systeem van de toekomst. Tegelijkertijd snap ik het dat nog niet iedereen er de finesses van kent. Een gemiddeld hypotheekadvieskantoor gebruikt namelijk meer omgevingen dan alleen de onze, bijvoorbeeld via directe aanstellingen met aanbieders. Dat maakt het ingewikkeld. We zullen daarom nog meer investeren in kennisoverdracht rond het gebruik van het systeem. Het gebruik moet daardoor plezieriger en herkenbaarder worden, zodat adviseurs zich kunnen richten op wat echt telt: persoonlijk klantadvies.”
Totaaloplossing
De droom van VCN is dat adviseurs dat hele complexe landschap van verschillende soorten omgevingen achter zich kunnen laten en het gehele hypotheekaanvraagproces kunnen doorlopen bij één loket. Daarom lanceerde de serviceprovider samen met Blinqx recent de nieuwe innovatieve totaaloplossing VCN Partner. Van der Linde: “VCN Partner biedt een compleet geautomatiseerd ecosysteem van hypotheekadvies- en -bemiddelingssoftware plus aanverwante producten en diensten, zoals de bankgarantie, taxatie, ORV, kredieten en de inboedel- of opstalverzekering. Ook een klantportaal, dat adviseurs desgewenst aan hun klanten kunnen aanbieden, is onderdeel van de totaaloplossing. We maken het leven daarmee makkelijker voor de adviseur, die daardoor meer tijd kan besteden aan het geven van advies aan zijn klant. En dat alles tegen variabele kosten.” VCN Partner werd in april gelanceerd. De eerste reacties vanuit het intermediair zijn volgens Van der Linde enorm positief.
Adviseur is het geheime ingrediënt
Onlangs lanceerde VCN Hypotheken nog een andere innovatie: de Hypotheek AI Assistent. Deze tool, gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI), helpt de adviseur om onafhankelijk en volledig objectief actuele hypotheekvoorwaarden met elkaar te vergelijken. Van der Linde: “Het is een handig hulpmiddel dat jou als adviseur heel snel inzicht geeft in de markt. Maar klantadvies zelf blijft altijd mensenwerk, dat kan geen computer overnemen. Daar maakt de adviseur het verschil.” Met dat laatste is Dennis Kooren het helemaal eens. “Mensgerichtheid zit in ons dna”, aldus Kooren. “Natuurlijk is het fijn om digitaal, en zo efficiënt en slim mogelijk te werken. Maar dat moet wel altijd in dienst staan van mensen.” Volgens Kooren zijn adviseurs het geheime ingrediënt. “Zij maken het verschil in hun gesprekken van mens tot mens. Dat kan niemand standaardiseren of digitaliseren. En wij als VCN stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat adviseurs zich optimaal kunnen inzetten voor klantadvies.”
One-stop-shop
In de nabije toekomst wil VCN de financieel adviseur zo compleet mogelijk helpen met totaaldienstverlening. Van der Linde: “Als hypotheekadviseur zou je heel gemakkelijk bij de hypotheekaanvraag een koppeling met verzekeringen moeten leggen. Door middel van een vinkje zouden we dan bijvoorbeeld meteen een bijbehorende ORV of inboedelverzekering kunnen regelen. In die ontwikkelfase zitten we nu.”
Die one-stop-shop is het ultieme doel van VCN. “Uiteindelijk willen we een zo compleet mogelijk aanbod kunnen aanbieden van wat je rondom de hypotheek nodig hebt, zoals de taxatie, verduurzaming en de notaris.”
Eén klantgerichte merknaam
Binnenkort gaat VCN Hypotheken niet langer meer communiceren met de formulenamen De Financiële Makelaar, United Capital en Financieel Support Nederland. De volledige positionering gebeurt dan onder de vlag van VCN Hypotheken. De bekende klantgerichte mentaliteit blijft onveranderd. Advieskantoren kunnen hierover binnenkort meer informatie verwachten.