• 17-09-2018

Zakelijk contact met persoonlijke klik

“25 jaar VCN” betekent ook 25 jaar klantcontact en voor sommige klanten is dit zakelijke contact na al die jaren veranderd in een persoonlijke band. Waarin men, net als in een relatie, elkaar steunt in goede en in slechte tijden. Eén van de klanten van het eerste uur is Coolen & van Kuik Assurantiën.  Rob van Kuik doet sinds 1999 zaken met VCN en hij vertelt waarom hij destijds heeft gekozen voor VCN en hoe hij de toekomst met VCN ziet. We spreken af met Rob in hun mooie historische pand in Son en Breugel.

Persoon achter Coolen & van Kuik Assurantiën

Rob is sinds 2003 samen met Hans Coolen eigenaar van Coolen & van Kuik Assurantiën. De start van Rob in de branche is zijn stage bij een assurantiekantoor geweest. Hierna heeft hij enkele jaren gewerkt bij de Rabobank en is daarna teruggegaan naar het assurantiekantoor waar hij stage heeft gelopen. Zijn volgende stap was een dienstverband bij RVS, waarin hij veel heeft geleerd over het beheren en uitbreiden van een assurantieportefeuille. Hij heeft altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden in de verzekeringswereld en is, na de nodige ervaring opgedaan te hebben, in 1999 in Son met een partner voor zichzelf begonnen. Uiteindelijk is deze partner gestopt en is hij in 2003 een fusie aangegaan met Hans Coolen, die een assurantiekantoor had in Eindhoven. Sindsdien bedienen zij vele relaties voor verzekeringen en hypotheken. De portefeuille is ongeveer 90% gevuld met particuliere zaken en de overige 10% liggen bij het MKB.

“Achter iedere polis zit een klant die wij, het intermediair, in de ogen aan moeten kijken.”

Waarom VCN?

In 1999 gingen Rob en zijn toenmalige partner een rechtstreekse samenwerking aan met enkele maatschappijen en met twee serviceproviders, waarvan VCN er één was. Na verloop van tijd is er een keuze gemaakt om met VCN door te gaan. Met name het persoonlijke aspect en ‘de klik’ met de medewerkers van VCN waren doorslaggevend in dit besluit. In de afgelopen jaren heeft Rob veel met VCN meegemaakt en zijn er uiteraard de nodige nieuwe gezichten bij VCN op het toneel verschenen. Maar Rob is blij dat er nog steeds veel personen van het eerste uur bij VCN werkzaam zijn. “Daarmee creëer je toch in de loop der jaren een band en weet je wat je aan elkaar hebt”, zo stelt hij. Verder werkt het uiteraard wel heel prettig als je bij elkaar om de hoek zit. En het helpt als je – in figuurlijke zin- dezelfde taal spreekt. Als serviceprovider moeten we onze klanten, het intermediair, goed kennen en weten wat er bij hen speelt. Wees bereikbaar; zowel letterlijk als figuurlijk. En daar komt het persoonlijke karakter dat VCN heeft weer om de hoek kijken. “Als je belt, krijg je een persoon aan de lijn en geen bandje”, dat is wat we willen uitdragen als bedrijf.

Advies voor VCN

“Achter iedere polis zit een klant die wij, het intermediair, in de ogen aan moeten kijken.” Dit besef is volgens Rob één van de belangrijkste criteria voor ons als serviceprovider. Voor VCN is dit vaak minder tastbaar als we werken aan een bepaald dossier, maar dat besef moet inderdaad wel blijven. Daarnaast ziet Rob het als onze plicht om tussenpersonen te blijven informeren in de meest brede zin van het woord. Belangrijke informatie over nieuwe ontwikkelingen bij maatschappijen of over een specifieke verzekering, dienen tijdig bij de tussenpersoon bekend te zijn. Zij zijn immers degenen die hierop moeten acteren en het met hun eigen relaties moeten bespreken.Ook richting de politiek en de verzekeringsmaatschappijen, ziet Rob een verantwoordelijkheid voor VCN. Het is noodzakelijk om met de kennis van VCN een rol en een stem te hebben bij ontwikkelingen op verzekeringsgebied. VCN heeft immers voldoende bestaansrecht om deel te nemen aan deze gesprekken.

Waardevol

Samenvattend, geeft Rob aan de relatie met VCN heel erg te waarderen. “Ze zijn er als ik vragen heb. Met het extranet systeem VEA kan ik veel zaken zelf regelen en de klik met de medewerkers vind ik waardevol”.

Rob ziet de samenwerking en relatie met VCN nog lang doorgaan en wenst VCN een mooi jubileum toe.