• 13-09-2018

VCN garandeert bestaansrecht van aangesloten adviseurs

VCN is er van overtuigd dat de rol van het intermediair onverminderd groot zal blijven. “Klanten blijven behoefte houden aan advies. VCN helpt de aangesloten adviseurs om in te spelen op deze verandering.” Aan het woord zijn de VCN-directeuren Stefan Bell en Maurice van der Putten. De beide directeuren zijn ervan overtuigd dat het aantal mensen dat geadviseerd wil blijven worden door financieel adviseurs minimaal gelijk blijft, zo niet stijgt. “Als je weet dat 90% procent van de hypotheken via een adviseur wordt gesloten, is het de uitdaging om ook het verzekeringspakket bij de klant aan te bieden. Wij hebben de tools in huis om de adviseurs daarbij te ondersteunen.”  Om hun visie nog verder te onderbouwen noemen zij het voorbeeld van een bank die ervoor heeft gekozen veel regionale en lokale vestigingen te sluiten en de mensen via een ‘app’ te ondersteunen. “Daar kiezen mensen niet voor. Die willen voor hun hypotheek en verzekeringen iemand van vlees en bloed spreken. Wel iemand die via moderne technieken communiceert”, aldus Bell. “Wij zijn er ook van overtuigd dat als een adviseur op een goede manier inspeelt op de klantbehoefte, die klant ook bereid is om met zijn verzekeringspakket over te stappen naar de adviseur. En als die adviseur zo’n proactieve houding heeft, dan is groei een direct gevolg. Dan garanderen wij als VCN ook het bestaansrecht van deze adviseurs. Momenteel laten 4 miljoen Nederlanders zich adviseren door een financieel adviseur.”

Al 25 jaar

In 1993 werd serviceprovider VCN opgericht als onderdeel van het familiebedrijf Veldsink Groep.  Deze maand wordt het 25-jarig bestaan uitbundig gevierd met al het personeel, relaties en klanten. Hoe? Dat laten beide mannen nog even in het midden. “Het wordt wel een mooi feestje voor al onze  businesspartners.” In 1979 startte Jan Veldsink met het onafhankelijke intermediairsbedrijf. Inmiddels staat de tweede generatie - in de personen van broer en zus Henri en Jeannette Veldsink -  aan het roer. Veldsink Groep telt naast Veldsink Adviesgroep, NBG, Velten, Stopel en een arbodienst, ook 3 serviceproviders, waaronder VCN. “Het bedrijf is in 1993 opgericht om de krachten te bundelen. Grip te krijgen op de markt en vooral onafhankelijkheid te waarborgen en om onze klanten, de financieel adviseurs, te ontzorgen”, vertelt Bell. Het bedrijf heeft volmachten op alle verzekeringsgebieden, zowel particulier en zakelijk. “Ook via het provinciale kanaal kan de adviseur bij ons terecht. Wij willen op alle fronten en op alle markten de adviseur van dienst zijn.”

Ondernemen met de klant

VCN is een  intermediairbedrijf  dat  weet wat er speelt in de markt en daar ook op inspeelt. Of, zoals de mannen het zelf zeggen: “Wij ondernemen samen met de klant, creëren samen oplossingen en ondersteunen de adviseur waar mogelijk, zodat deze meer aandacht aan zijn klanten kan besteden. Wij zijn van en voor het intermediair”. Volgens Bell en Van der Putten onderscheidt  VCN  zich ook doordat het een ondernemende en zelfstandige club is die ook graag buiten de geijkte paden denkt. “Anticiperen op marktontwikkelingen en erg klantgericht zijn, hoort hier vanzelfsprekend bij. Als je ons belt, krijg je een persoon aan de lijn en geen bandje. We werken met klantteams en kijken samen met de adviseur hoe hij zijn bedrijf beter kan laten functioneren; qua operatie en bijvoorbeeld marketingtechnisch. Wij zijn een one-stop-shop. De adviseur kan alles bij ons onderbrengen. Wij bieden een extranet waarbij alles in één oogopslag helder is, inclusief een complete workflow. Er is rekening-courant beheer, de adviseur kan segmenteren en uiteraard geeft het systeem alle managementinformatie die nodig is om efficiënt te werken”, aldus Bell en Van der Putten. “Wij bieden maatwerk voor de adviseur en ondersteunen de adviseur tot aan het ondernemerschap.”

‘Wij streven naar een nog intensievere samenwerking  met onze local heroes’

Nieuwe directie

“Wij willen nu met onze organisatie verder digitaliseren, onze dienstverlening aan de adviseurs verder uitbouwen en ons volmachtbedrijf verder professionaliseren”, zegt Bell. “Dat heeft geresulteerd in de aanstelling van Maurice per 1 juli jongstleden. Wij voeren samen de directie van VCN, zijn samen verantwoordelijk voor de business”, zegt Bell, die zelf sinds 2003 in de directie van VCN zit. Van der Putten studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen en heeft diverse management-  en directiefuncties bekleed,  zoals  bij a.s.r., Delta Lloyd en De Europeesche. “We zijn heel hard gegroeid, er worden nieuwe eisen aan ons gesteld en daar moeten en willen we aan voldoen. Wij willen voor onze klanten een stabiele factor zijn en blijven. Samen met Stefan, ons managementteam en alle medewerkers zijn we hard aan de slag om dit te realiseren.”

Toekomst

VCN streeft naar een nog intensievere samenwerking met wat zij noemen de local heroes.  “Met onze systemen en gebruikmakend van nieuwe technologieën willen wij de adviseur zo goed mogelijk ondersteunen. Dat betekent ook verrijking van de klantdata. Met een aantal adviseurs zijn we nu aan het proefdraaien; Hoe verrijken we die data en wat kunnen we er vervolgens mee.” VCN streeft verder naar een voldoende aanbod van risicodragers.  “Er vindt consolidatie plaats en er is dus minder keus. Om een breed productenpalet en dus voldoende keus te blijven garanderen voor de adviseurs zijn wij continu op zoek naar aanvullende risicodragers, waaronder buitenlandse partijen die op de Nederlandse markt actief zijn.” Een voorbeeld hiervan is de recent getekende samenwerking met China Taiping Insurance. 

Bron: AM Magazine nr. 43